Sunday, October 27, 2013

Garam oh garam!

Dipetik dari catatan Shariffalhabsi Bilmarani 

Buat chef2, suri rumahtangga dan sesiapa sahaja yang suka masak atau menjaga kesihatan, ini cara yang betul menggunakan garam dan juga untuk rawatan kesihatan mengikuti cara rasulullah. 


Kita disogokkan dengan fakta palsu yang menyatakan kalau ambik garam lebih boleh kena drh tinggi (ini protokol yahudi)


Kembali kepada cara hidup nabi. Sebelum makan nabi LETAKKAN SECUBIT GARAM DI LIDAH UNTUK ELAKKAN SANTAU dan tapis makanan yang akan di makan apabila sampai di tempat baru.

Nabi ambik garam dahulu untuk sesuaikan hormon tubuh di tempat baru dan juga untuk membolehkan balance balik sistem tubuh kita.


Untuk ubat penyakit rohani, air perlu dicampurkan dengan garam terutamanya apabila terkena sihir dan santau. Kenapa? Ini adalah kerana Allah dah ciptakan garam sebagai penarik toksid/asid/racun dalam darah atau tubuh dan juga untuk membuang unsur2 negatif.

Pengamalan pengamal perubatan islam untuk bersih rumah atau pagar rumah perlu tabur garam di sekeliling rumah.

Garam juga adalah unsur yang boleh balance balik sistem tubuh kita. Ini sunnah kita.

TAPI GARAM BOLEH ROSAK APABILA DIMASAK ATAU BERTINDAKBALAS DENGAN SUHU TINGGI/PANAS.

Oleh itu kalau nak masak, gunakan garam bukit dan jangan bubuh garam masa makanan gelegak atas dapur. Tutup api dan BIARKAN SUHU TURUN DAHULU KEMUDIANNYA BARULAH LETAKKAN GARAM.

Kita panggil bubuh garam atas darat macam orang arab buat.

Kenapa bubuh garam masa nak makan? nak tahu sebabnya? Sebabnya garam ada sodium dan potassium. Tubuh kita pula perlukan potassium lebih. Kalau kita panaskan garam pada suhu tinggi jawabnya yang hanya tinggal adalah sodium sahaja kerana potassium rosak dalam suhu panas. Sebab itulah kena darah tinggi.

Selok-eloknya di tempat makan sentiasa ada mangkuk kecil garam dan sunnah rasulullah s.a.wasallam mencalit secubit garam menggunakan jari kelingking kanan dan diletakkan ke lidah bahagian depan. Ianya akan mengaktifkan kelenjar enzim penghadaman. Wallahu'alam.
******
Sahabatku shariffalhabsi bilmarani
Terimakasih diatas catatan anda. Sungguh bermenafaat ilmu yang anda sampaikan. Terima kasih, terima kasih, terima kasih atas perkongsian yang cukup bermenafaat ini. Jazakallahu khairan kasyiira

No comments: