Monday, October 7, 2013

Cerita dari ustaz ebit liew

Seorang jumpa saya dan tanya ustaz kenapa doa saya semuanya tidak dikabulkan. Banyak apa saya inginkan dalam hidup ini tidak tercapai. Kadang-kadang saya berdoa menangis minta pada Allah. Tapi tetap tidak dapat apa yang saya inginkan.......Adakah ini hukuman kepada dosa saya yang banyak di masa lampau.

Saya ulang apa yang dengar dari guru saya bila ditanya soalan yang sama.
Saya menangis sepanjang malam tapi doa saya tidak dimakbulkan.

Kamu menangis tapi kamu hanya minta apa yang kamu mahu. Menangis lagi banyak-banyak dan minta kasih sayang Allah..Saya dengar depan kaabah orang menangis tapi minta ya Allah bagilah saya jawatan sekian, bagi saya kedai buka banyak, bagi saya sekian-sekian.

Sebenarnya kita belajar menangis minta kasih sayang Allah dulu. Ya Allah kami dapat kasih sayang dan cinta Mu, kami dapat segalanya. Ya Allah kami tak kaya, tak senang takper Ya Allah..Tapi kami hanya nakMu Ya Allah. Lepas tu baru minta ya Allah saya nak ini, jika ia buat baik untuk saya dalam Islam takdirkan untuk saya,jika tidak baik jauhkanlah dari saya.

Allah tahu apa yang kita nak. Dia tahu kita lemah. Tapi dia suka kita belajar minta dan cakap yang betul. Ini kerana kelemahan dan kejahilan kita, Kita tidak tahu apa yang baik untuk kita.

Saya tanya anak saya, safiyyah nak jadi apa.Katanya ustazah Daie, saya tahu dia belum faham apa dia cakap,tapi sebagai ayah kita suka untuk dengar.

Allah suka kita belajar-belajar minta kasih sayang Allah.

Bangunlah dan belajar minta iman,kasih sayang Allah,rahmat Allah. KIta akan lihat bagaimana Allah keluarkan kita dari segala kesulitan dan bagaimana Allah membahagiakan kita. Tidak pernah kecewa orang yang kembali pada Allah...-

No comments: