Friday, August 28, 2015

Melayan Karenah Tauke Kedai oleh roslan mamat

Melayan Karenah Tauke Kedai.
" Duit tak cukup la dik. Top up aje lah stok. Minggu depan collect sekali duitnya."
Tuan biasa harungi masalah seperti ini?
Hati dah berbunga bunga melihat stok yang diletak minggu lepas sudah habis.
Takkan tak tambah stok dikedai itu.
Nanti pelanggan mesti berkata macam inilah usahawan Melayu. Letak sekali, lepas tu tak letak lagi dah. Bukan tak sedap!
Dengan perasaan berbelah bahagi, letak jugalah stok baru. Takut nanti pelanggan lari.
Tapi. Bil minggu lepas sudah Rm500.
Ditambah lagi bil baru Rm500 jumlahnya sudah Rm1000.
Terbayar ke nanti?
Jika tuan hadapi masalah begini. Sudah tentu bil Rm1000 yang tuan akan kutip minggu depan ,
A. Jumlah dicampur dan bawa lagilah kedepan.
B. Bayar tak penuh.
" Saya bayar rm500 dululah.. rm500 lagi minggu depan"
C. " Mana aku ada duit beribu nak bayar bil kau nih! Tak payah letak lah! Habis duit aku nak bayar kat ko aje"
Mau hijau mata hitam.
Tips nya:
Alang alang sudah bawa stok, letak stok yang agak agak boleh laku untuk 1 hari
Buat bil jumlah tertunggak (rm500)+ bil baru (rm100)
Beritahu esok tuan datang balik kutip rm600.
Keesokkannya, jika dia bayar, letak stok untuk hari hari atau 2 hari sekali.
Sebab, rm500 sekali keluar mungkin tauke kedai terasa nilai nyatinggi.
Tapi rm100 sekali keluar taklah terasa sangat.
Jika gagal juga kutip duit.....
Jangan letak stok baru.
Hari hari pergi kutip bil lama.
Bayar sikit pun ambil.
Lama lama hutang langsai.
Ucapkan terima kasih bagi peluang letak produk kita dikedai dia.
Tak usah tangisi kehilangan satu channel.
Carilah channel lain sebagai penganti.
Kumbang bukan seekor, bunga bukan sekuntum
jika berniaga, jangan tanam bunga dalam hati.
Ingat , bukan produk tuan tak bagus tak laku.
Tapi karenah tauke itu tak bagus tak bayar

No comments: