Wednesday, November 6, 2013

RESEPI: AYAM MASAK HALIA BERSOS KICAP- mamak haji

RESEPI: AYAM MASAK HALIA BERSOS KICAP.
Resepi ini sudah pasti anak-anak anda amat gemarkan kerana rasa kicap yg berlemak dengan haruman halia yang sangat menyelerakan sekiranya dimakan dengan nasi panas. Seperti kita ketahui halia adalah herba semulajadi yang terbaik untuk tubuh badan manusia. Resepi ini amat mudah dan gunakan bahan yang paling minima. Jangan lupa mencubanya..terutamanya untuk ibu-ibu yang dalam pantang lagi, kepada sahbat-sahabat fb tambahkan resepi koleksi ini dalam senarai resepi pantang jumpa!.

BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN:
Seekor ayam yang telah bersihkan beratnya 1.5kg - 1.8kg. Potong 1o bahgian dan tentukan dadah ayam itu dikelar dibhg tebal untuk masak sekata dengan bahagian-bahagian lain ayam semasa membakar. Dada kalau tebal memerlukan masa yang lama dari bahagian lain untuk masak.

- 1/2 cawan atau lebih kurang 25 ml kicap pekat.
- 1/4 cawan gula merah(gula merah atau gula hitam burma yang kehitaman), Cairkan dan tapis gula merah ini kerana kebanyakan bungkusan gula ini sengaja dibasahkan dan diadun dengan kandungan pasir oleh pembungkus yang tidak bertanggung jawab yang cuma mencari keuntungan.
- 5 sudu makan halia yang dihiris halus memanjang seperti size batang mancis ( Ini ada yang tak pernah jumpa batang mancis?).
- 5 ulas bawang putih dicincang halus, ingat dalam masakan cina bawang putih perlu dicincang halus. Biasanya ketuk bawang putih ini sampai leper dan cincang lebih mudah.
- 1 sudu teh serbuk lada hitam kasar. Beli biji lada hitam dari kedai mamak dlm RM2.00 kisar kasar dan simpan. Banyak tu..
- 1 tbsp kicap sos ikan (untuk tambah kemasinan kalau kurang kemasinan sos).
- 2-4 sudu teh minyak bijan (seasame oil).

CARA-CARA MASAK:
1. Bersihkan ketulan ayam dan susun permukaan kulit ke atas dalam sebuah bekas pembakar yang muat dalam ketuhar anda. Jangan tindihkan ketulan ayam di antara satu sama lain. Bancuh bahan-bahan yang telah disebuttkan dan tuang ke atas ketulan ayam. Balut bekas itu dan membiarkan semalaman atau sekurang-kurangnya 12 jam didalam peti sejuk anda.Keluarkan perapan ketulan ayam.
2. Tentukan ketuhar/ oven telah dihidupkan dan laraskan suhu oven anda pada 220 C. Bila suhu oven telah tercapai pada 220C , masukan bekas pembakar ke dalam oven anda. Laraskan masa kepada 40 minit. Tentukan bekas pembakar bearada di tengah ruang ketuhar.
3. Dalam masa 40 minit tempoh bakar itu, pada 20 minit kedua terbalikan ketulan ayam dalam bekas. Dan teruskan pembakaran (grill). Pada akhir masa pembakaran 40 minit dengan suhu 220C tamat. Terbalikan semula ketulan ayam berkulit ke atas. Hidupkan kembali oven anda, laraskan semula masa kepada 10 minit dengan melaraskan tambahan suhu pada 250C untuk mendapatkan pembakaran sedikit hangus pada permukaan kulit atas ketulan ayam. Ia cuma mencantikan produk kita.
Anda boleh hidangkan dipingan hidangan anda dengan daun bawang yang dipotong dua inci panjang sebagai hiasan dan bawang goreng

No comments: