Wednesday, August 21, 2013

RESEPI NASI KANDAR: NASI DALCA MAMAK HAJI PULAU PINANG:

RESEPI NASI KANDAR: NASI DALCA MAMAK HAJI PULAU PINANG:
Untuk Ahli Keluarga 6 -8:
BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN:
11/2 cawan basmathi.
1/2 cawan kacang dal / paruppu.
2 sudu besar (tbsp) minyak sapi tulin.
1/2 sudu kecil (tsp) biji jintan putih atau Jeera.
1 sudu besar (tbsp) puri tomato.
5 kuntum bunga cengkih.
1 dengan ukuran panjang 1 inci keping kayu manis
2 helai daun salam India/beriani.
3 biji buah pelaga.
1/4 sudu keci (tsp) serbuk lada hitam kasar.
1/4 sudu kecil serbuk kunyit.
1 biji bawang labu besar dihiris halus.
1 sudu besar pes halia bawang putih.
1/2 sudu keci (tsp) serbuk ketumbar.
1/2 cawan mix.vege / kacang campur.
5 cawan (cup) air.
Bawang Goreng dan Daun pudina untuk hiasan.
Garam dan gula secukup rasa.
CARA MEMASAK:
1. Basuh beras dan kacang dal. Rendamkan bersama 20 -25 minit.
2. Panaskan periok nasi, masukkan minyak sapi dgn satu sudu minyak masak (minyak masak untuk mengelak minyak sapi mudah terbakar). Bila minyak mula panas masukkan biji jintan putih. Masukkan Goreng beberapa saat tapi jangan sampai hangus. Masukan kayu manis, bunga cengkih, pelaga, tumis sehingga keluar baunya. Masukan pes halia bawang putih dan tumis sehingga baunya naik.
3. Masukkan hirisan bawang dan goreng sehingga warna hirisan bawang bertukar kepada warna kuning keemasan. Masukkan serbuk kunyit dan adunkan dengan bawang yang sedang goreng. Masukan kacang campur/ mix vege. Sekiranya anda gunakan mix vege yg sejukbeku/ frozen, Tentukan ia dimasukan dalam air panas dan toskan. Masak mix vege itu 3 minit dengan tutup tudung periok nasi.
4. Buka tudung periok masukkan satu sudu puri tomato, gaulkan dengan rata. Anda perlu lakukan semua ini dengan api dapur yang minimum. Jangan sampai adunan ini terbakar.
5. Toskan beras basmathi dan kacang dal yang telah rendam. Adunkan adunan di atas dengan beras dan kacang dal. Masukan serbuk lada hitam, serbuk jintan manis, serbuk ketumbar dan garam masala, garam dan gula. Adunkan dengan sekata semua bahan-bahan rempah.
6. Masukkan 5 cawan air dalam campuran tadi. tutup tudung periok dan masak dengan api sederhan kecil. Masa yang diambil nasi anda dan masak oalah 20 -25 minit. Hidangkan nasi ini dengan dihias bawang goreng dengan daun pudina. Ia juga boleh makan bersama sald timun dicampur dengan yogurt asli dan juga sebarang lauk ayam. selamat mencuba


Sumber:FB mamak haji

No comments: