Ini kesilapan yang selalu dilakukan oleh pembantu kedai dan jurujual amatur, sebelum mereka menerima latihan profesional dalam bidang:
+ Seni kejurujualan atau salesmanship
+ Khidmat pelanggan atau customer service
+ Khidmat pelanggan atau customer service
.
Mereka takut kalau tersalah panggil, nanti pelanggan rasa kekok. Contohnya, mereka takut hendak membahasakan pelanggan dengan panggilan 'Tuan', 'Puan', 'Cikpuan'.
Mereka takut nanti pelanggan rasa kekok dengan panggilan mulia itu. Lalu mereka pun membahasakan pelanggan dengan panggilan 'pakcik', 'makcik', 'abang', 'kakak' dll.
.
Yang manakah yang lebih tinggi risikonya?
+ Membuat pelanggan berasa kekok, namun tetap membeli?
+ Membuat pelanggan berasa geli-geleman, menyampah, sakit telinga, sakit hati, lalu keluar dan tak datang lagi?
Biar terlebih, jangan terkurang....
Apabila memanggil pelanggan, inilah prinsipnya: "Biar terlebih, jangan terkurang."
Maksudnya, biar kita memanggil pelanggan itu dengan menggunakan panggilan yang lebih tinggi, jangan menggunakan panggilan yang lebih rendah.
Contohnya:
+ Pelanggan perempuan itu seorang 'Datin'. Biar kita tersilap memanggil beliau dengan panggilan 'Puan Sri'. Kesilapan macam ini dapat diterima sebagai 'kesilapan yang sopan'.
+ Pelanggan itu seorang 'Datin'. Kita panggil dia dengan panggilan 'makcik'. Kesilapan macam ini tidak dapat diterima sebagai 'kesilapan yang sopan'!
.
No comments:
Post a Comment